A punta d'alba eixia de cacera
tot sol, l'enlluernat poeta matiner.
Encara duia somnis entre la cabellera,
als ulls claror de lluna cançonera
calor de llit, sota l'abric balder.
Vers les boscanes cimes prenia la drecera,
-per armes, només llapis i paper.
Ni fusell ni sarró. Ja s'endevina
quina mena de bèstia volia per botí.
Ell anava a l'encalç d'aquella veu divina
que l'aura renaixent arremolina
en el pregon d'un bosc desvetllat del matí.
Quan cada branca d'or al sol ixent s'inclina
com Moisés als peus d'un Sinaí.
I versos ressonant entre les balmes
descabdellant-se, com les branques, entre el vent,
lliscant en el silenci d'ombres calmes
li feien una música de palmes
com, després d'un miracle, les hores d'un creient.
Cada vers sustentava els Tres Reialmes
que són de la natura l'ornament.
Les blaves campanetes del lli, el tudó, la roca,
el quars, la mallerenga, el panical,
la fontanella, la robusta soca
dels roures, la conversa, folla troca,
d'una rosella i un pardal,
animal, vegetal o mineral, renoca
no era per ell la Història Natural!
Un dia en la clausura més estricta
de la inspiració,
com un papalló blanc que amb ales tènues dicta
a l'ombra el seu missatge de claror,
l'envaí l'Infinit, l'ombra relicta,
que perdura en el món, penyora invicta
dels sis dies de la creació.
I aquell instant la deu dels seus poemes
li semblava rajar de tan endins...
Però res no escrivia. Que ridículs els temes
d'aquest món per les músiques supremes
brollant de manantials directament divins!
Les coses es tornaven flonges, semes,
i es fonien igual que violins.
Absent d'un món d'apariències,
en èxtasi, el poeta divagava a pleret
no ja en un bosc mortal, sinó en un bosc d'essències
en un verd, inefable d'imminències...
Sobtadament va despertar-se fred.
Fressejava en la brolla, nus d'urgències,
la cua fugitiva d'un esquirol concret.
I llavors, desvetllat, ple de recança,
gairabé a contracor, però resolt,
mentre els peixos de l'èxtasi, escapant-se
de la xarxa subtil i fràgil d'una estança
s'enlairaven com pols d'un raig de sol,
va poder reeixir, humiliant-se,
una petita faula parlant d'un esquirol.
Màrius Torres
El poetas y las ardillas
A punta de alba iba de cacería
solo, el iluminado poeta mañanero.
Aún llevaba los sueños entre su cabellera,
claridad en los ojos de luna cancionera
calor de lecho, bajo holgado techo.
Hacia cimas boscosas el atajo tomaba,
-por armas, sólo lapiz y papel.
Ni fusil ni zurrón. Ya se adivina
que clase de animal ansiaba por botín.
El iba persiguiendo aquella voz divina
que el aura renaciente arremolina
en lo hondo del bosque despierto de mañana.
Cuando toda rama al sol se inclina
como Moisés a los pies del Sinaí.
Y versos resonando entre las grutas
desovillándose, como ramas, entre el viento,
escurriendo en el silencio de las sombras calmas
le hacían una música de palmas
como, tras un milagro, las horas de un creyente.
Cada verso sustentaba los Tres Reinos
que son de la naturaleza el ornamento.
Las campanillas azules del lino, la paloma, la roca,
el cuarzo, el herreruelo, el miracanto,
la fuentecilla, la robusta cepa
de los robles, la conversación, madeja loca,
de una amapola con un gorrión,
animal, vegetal o mineral, ¡no era para él
pequeña la História Natural!
Un día en la clausura más estricta
de la inspiración,
como calandria blanca con alas tenues dicta
a la sombra su mensaje de luz,
le invadió el Infinito, sombra la más relicta,
que perdura en el mundo, prenda invicta
de los seis días de la creación.
Y aquel instante el manantial de sus poemas
le parecía manar de tan adentro...
Pero nada escribía. ¡Que ridículos los temas
de este mundo frente a las músicas supremas
brotando de manantiales puramente divinos!
Las cosas se volvían blandas, mustias,
y se fundían como violines.
Ausente de este mundo de apariencias,
en éxtasis, el poeta divagaba despacio
no en un bosque mortal, sino en uno de esencias
en un verde, inefable de inminencias...
Súbitamente, se despertó frío.
Rumoreaba en la maleza, nudo de urgencias,
la cola fugitiva de una ardilla concreta.
Y entonces, desvelado, lleno de sentimiento,
casi de mala gana, mas resuelto,
mientras los peces del éxtasis escapando
de la red sutil y fragil de una estrofa
se elevaban cual polvo frente al sol,
pudo lograr hacer, con humildad,
una pequeña fábula que hablaba de una ardilla.
Màrius Torres
(versión de Pedro Casas Serra)
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