jueves, 9 de julio de 2020

MECÀNICA TERRESTRE de Gabriel Ferrater (Les dones i els dies, 1968)

MECÁNICA TERRESTRE

Veus, és així que tot pot començar.
Després, el més profund. Ara projecta
les figures senzilles, els acords
i els contrasts, les anades cauteloses
i les vingudes ràpides, els gestos
que no s'amaguen a ningú. Ja ho veus,
ara tan bé com qualsevol moment.
Ets a una platja am cases a mig fer,
com magranes badades, que deslliuren
granets de cel envidreït. Els vells
recullen llum com ningú, a les mans
de cera que no es fon, plàcida. Els joves
surten embriagats del cine heroic
i llencen cigarrets a terra, durs
com la pedra que vol clavar un ocell.
Al cafè no del tot luxós, un home
que va pels cinquanta anys i és moll però
vehement, com un drap de barberia,
no sap si prefereix d'oferir foc
ell mateix, a la noia que no ho espera,
o enviar-hi, humiliant-lo, el mosso
sorneguer, que li espia l'avides.
Un aneguet femení, amb una ratlla
de mercromina al turmell dolç on no
trobaràs cap ferida, va corrent
per nua passió, car no té pressa
i vol que ho sapiguem, i riu als vidres
de cada aparador. Ja ho veus. Un món.
Un instant d'un capvespre, has vist els cossos
i les distàncies. Ara calcula
les masses, les libracions dels cors_

Gabriel Ferrater, Les dones i els dies, 1968


MECÀNICA TERRESTRE

Ves, así es como puede empezar todo.
Después, lo más profundo. Ahora proyecta
las figuras sencillas, los acuerdos
y los contrastes, las idas cautelosas
y las vueltas rápidas, los gestos
que no se ocultan a nadie. Ya lo ves,
tan bien ahora como en cualquier momento.
Estás en una playa con casas a medio construir,
como abiertas granadas, que liberan
granitos de cielo encristalado. Los viejos
recojen luz como nadie, en sus manos de cera
que no se funde, plácida. Los jóvenes
salen embriagados del cine heroico
y titan colillas al suelo, duras
como la piedra que quiere ensartar un pájaro.
En el café no del todo lujoso, un hombre
de unos cincuenta años y que es blando pero
vehemente, como un paño de barbería,
no sabe si prefiere ofrecer fuego
él mismo, a la muchacha que lo espera,
o enviar, humillándolo, al mozo
socarrón, que le espía el deseo.
Un patito femenino, con una raya
de mercromina en el dulce tobillo donde no
encontrarás ninguna herida, va corriendo
por desnuda pasión, pues no tiene prisa
y quiere que lo sepamos, y ríe a los cristales
de cada escaparate. Ya lo ves. Un mundo.
Un instante de un atardecer, has visto los cuerpos
y las distancias. Ahora calcula
las masas, las oscilaciones de los corazones_

Gabriel Ferrater, Les dones i els dies, 1968
(Versión de Pedro Casas Serra)

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