miércoles, 17 de enero de 2018

"ESPÈCIES PROTEGIDES" de Jordi Virallonga (Amor de fet, 2016)

ESPÈCIES PROTEGIDES

Muiren, donques, aquests enganadors
que van dient que les dones tal sien.
LLUÍS DE REQUESENS

Al carrer hi ha policia, els estudiants protesten,
jo sóc innocent, no com abans, els observo
amb les mans a punt sota la gavardina, però penso
en el meu fill, en el portal de casa,
en mi mateixa que no vaig llançar-me des d’un sisè pis
quan en sortir del col.legi de monges
se’m va tirar l’amor lliure, el progrés i l’anarquia.

En un minut arribo al pis de Sant Antoni,
aquell a qui les àvies demanaven un marit,
amb la gent que s’ha passat la vida rere les finestres,
i ara lluito amb ella perquè em paguin
les humitats del bany i de la cuina.

No m’aturo però miro a banda i banda,
no tinc la mateixa por, sí la gavardina,
i m’adono que el futur no l’hem fet tots,
i les dones que l’hem fet,
fastiguejades d’amics imprescindibles,
i d’amats i d’amades, totes
estem d’acord a quedar-nos com estem.

Fet i fet, així és l’història, durant un temps
vam ser dones que tronàvem,
però al final vam saber el que tard o d’hora se sap,
que les espècies protegides som passives,
que com totes les guerres,
tampoc aquella, ni aquesta,
comptava amb nosaltres.

Jordi Virallonga (Amor de fet, 2016)


ESPECIES PROTEGIDAS

Mueran, pues, estos engañadores
que van diciendo que las mujeres tal sean.
LLUÍS DE REQUESENS

En la calle hay policía, los estudiantes protestan,
yo soy inocente, no como antes, los observo
con las manos a punto bajo la gabardina, pero pienso
en mi hijo, en el portal de casa,
en mí misma que no me tiré desde un sexto piso
cuando al salir del colegio de monjas
se me tiró el amor libre, el progreso y la anarquía.

En un minuto llego al piso de San Antonio,
aquel a quien las abuelas pedían un marido,
con la gente que se ha pasado la vida tras las ventanas,
y ahora lucho con ella para que me paguen
las humedades del baño y de la cocina.

No me paro pero miro a ambos lados,
no tengo el mismo miedo, sí la gabardina,
y me doy cuenta de que el futuro no lo hemos hecho todos,
y las mujeres que lo hemos hecho,
fastidiadas de amigos imprescindibles,
y de amados y de amadas, todas
estamos de acuerdo en quedarnos como estamos.

A la postre, así es la historia, durante un tiempo
fuimos mujeres que tronábamos,
pero al final supimos lo que tarde o temprano se sabe,
que las especies protegidas somos pasivas,
que como todas las guerras,
tampoco aquella, ni ésta,
contaba con nosotras.

Jordi Virallonga (Amor de fet, 2016)
(Versión de Pedro Casas Serra)

No hay comentarios:

Publicar un comentario