miércoles, 24 de enero de 2018

"EL DOLOR NO S’INVENTA" de Jordi Virallonga (Amor de fet, 2016)

EL DOLOR NO S’INVENTA

La gran dolor, que llengua no pot dir.
AUSIAS MARCH

De ma sinceritat no cal dubtar-ne,
no he de ser, i m’hi esforço,
comandant de la lloança o la lamenta.
Jo voldria dir i dir-te moltes coses,
però en tinc prou de no adotzenar-me
i de no mossegar-me massa la pensa.

No sóc ateu ni demòcrata,
tampoc sóc el contrari, tant se val,
perquè no sóc un ésser important,
no dono la vida, ni l’he presa.
No sóc neci ni tampoc formidable,
però no em fan por les dones amb talent,
ni crec que tots els capellans creguin en Déu
ni que si no votem no podem queixar-nos.

De fet, no escric més
perquè se m’ha esgotat la llengua,
però el dolor no s’inventa, ni és fàcil
callar per no fer mal a la gent ingènua.
També sé que no he dit res de nou,
perquè de tot això ja en parlàvem
amb la meva mare morta, de nit, a la terrassa.

Jo no en sé de reflexions finals,
però sí que em sento al costat dels morts,
dels poetes medievals,
del mar d’amunt i el mar d’avall,
de la remor dels dies quan plou i estàs sol,
dels amics, dels amats i les amades
protegits per la llei de la natura,
sense espill ni melic, amb decència,
homes i dones que van preveure la vida i la mort,
però no el límit del temps, ni de la literatura.

Jordi Virallonga (Amor de fet, 2016)


EL DOLOR NO SE INVENTA

El gran dolor, que lengua no puede decir.
AUSIAS MARCH

De mi sinceridad no hay que dudar,
no tengo que ser, y me esfuerzo,
comandante de la alabanza o el lamento.
Yo querría decir y decirte muchas cosas,
pero tengo suficiente con no adocenarme
y con no morderme demasiado el pensamiento.

No soy ateo ni demócrata,
tampoco soy lo contrario, da igual,
porque no soy un ser importante,
no doy la vida, ni la he tomado.
No soy necio ni tampoco formidable,
pero no me dan miedo las mujeres con talento,
ni creo que todos los curas crean en Dios
ni que si no votamos no podemos quejarnos.

De hecho, no escribo más
porque se me ha agotado la lengua,
pero el dolor no se inventa, ni es fácil
callar para no hacer daño a la gente ingenua.
También sé que no he dicho nada nuevo,
porque de todo esto ya hablaba
con mi madre muerta, por la noche, en la terraza.

Yo no sé de reflexiones finales,
pero sí sé que me siento al lado de los muertos,
de los poetas medievales,
del mar de arriba y el mar de abajo,
del rumor de los días cuando llueve y estás solo,
de los amigos, de los amados y de las amadas
protegidos por la ley de la naturaleza,
sin espejo ni ombligo, con decencia,
hombres y mujeres que previeron la vida y la muerte,
pero no el límite del tiempo, ni de la literatura.

Jordi Virallonga (Amor de fet, 2016)
(Versión de Pedro Casas Serra)

No hay comentarios:

Publicar un comentario