LES
GENERACIONS
La noia que em talla els cent grams de mantega
(bufona
i humil, que somriu menut, com que és de bona
pasta
però de trenta anys, i encara soltera) comenta
amb
l’amiga de carn opulenta que tria tomàquets
com s’ha
engreixat la Ramona.
……………………………….“Potser
peso més jo,
però és de sempre, no sé com dir-t’ho, no
m’ho conec.
Ella, ahir la veia d’esquena, no me’n sabia
avenir.
D’embarassada, jo vaig augmentar disset kilos,
ella
no gens”.
…………….“No te’n recordes: estava ben
grassa,
té molta cadera però, i no en feia
l’efecte”.
……………………………………………Trenta
anys
que elles se saben, i mig els obliden, els cossos:
els
pesos, mesures i abraços de l’una i de l´altra
i de la
Ramona i de vint companyes. (Els llums
de l’escola d’hivern,
color de sorra morta. La sorra
i el vent que els llimen les
galtes: corren, s’escalfen
el pit prement fort els pans
rodons. La sorra
ajaguda en els vespres de diumenge, el
mareig
de les veus gruixudes dels nois, que fugen i tornen
i
ofeguen, i cal que les noies se’n riguin
sense dolçor ni
repòs.)
………………………A fora, a la platja
crema
el darrer sol d’octubre. La dona magnífica,
inacabablement
nua de ventre i d’esquena,
la llarga holandesa que cap de
nosaltres no oblida
gaires moments seguits (quantes setmanes fa
ja?),
rebolca el seu fill per la platja, el cadell
blau i
ros com la mar i la platja. Cinc nenes
que la mar i la platja,
en pocs anys, han fet negres
tancades, i les mares vesteixen
(mitjons i sabates)
més que no em cal a mi vell, que nosaltres
els lliures
de la vella cultura tancada, - cinc nenes fan
rotlle
al voltant del cadell i la dona, que riu
i els
mostra la més nova carn. Les nenes s’empenyen
i dues o tres
mans s’allarguen, i toquen,
subornades, la cosa més fràgil,
la cosa que es tanca
dins un gruix de quinze anys per venir. Un
instant
(l’espio jo sol) els va fent més usat i més cert
el
reclam. De nens, cada dia se’n veuen. Un altre
nen confiat
(com els dies, els braços dels homes no són
mai distints)
nodreix l’esma que hauran de partir-se
unes dones amigues de
sempre, en un poble tancat,
que parlen dels cossos de l’una i
de l’altra, vesteixen
les filles igual, i ho recorden i
obliden tot juntes.
Gabriel Ferrater (Les dones i els dies, 1968)
LAS GENERACIONES
La
chica que me corta los cien gramos de mantequilla (linda
y
humilde, que sonríe poco, como que es de buena pasta
pero de
treinta años, y todavía soltera) comenta
con la amiga de
carnes opulentas que elige tomates
como se ha engordado
Ramona.
………………………………...“Quizás peso
más yo,
pero siempre ha sido así, no sé como decírtelo, no
me lo noto.
Ella, ayer la veía de espaldas, no me lo podía
creer.
De embarazada, yo aumenté diecisiete kilos,
ella
nada”.
……...…..“No te acuerdas: estaba muy gorda,
pero
tiene mucha cadera, y no lo parecía”.
……………………………….…………..Treinta
años
que ellas se conocen, y medio los olvidan, los
cuerpos:
los pesos, medidas y abrazos de la una y de la otra
y
de Ramona y de veinte compañeras. (Las luces
de la escuela de
invierno, color de arena muerta. La arena
y el viento que les
liman las mejillas: corren, se calientan
el pecho apretando
fuerte los redondos panes. La arena
echada en las tardes de
domingo, el mareo
de las gruesas voces de los muchachos, que
huyen y vuelven
y ahogan, y hace falta que las chicas se
rían
sin dulzura ni reposo.)
………………………Fuera,
en la playa
quema el último sol de octubre. La magnífica
mujer,
inacabablemente desnuda de vientre y de espalda,
la
alta holandesa que ninguno de nosotros olvida
demasiados
momentos seguidos (¿cuántas semanas hace ya?),
revuelca a su
hijo en la arena, el cachorro
azul y rubio como el mar y la
playa. Cinco niñas
que el mar y la playa, en pocos años, han
vuelto negro
oscuro, y las madres visten (calcetines y
zapatos)
más de lo que no me hace falta a mí de viejo, que
nosotros los liberados
de la vieja cultura cerrada, - cinco
niñas hacen corro
alrededor del cachorro y la mujer, que ríe
y
les muestra la carne más tierna. Las niñas se empujan
y dos o
tres manos se alargan, y tocan,
sobornadas, la cosa más frágil,
la cosa que se cierra
dentro de un espesor de quince años por
venir. Un instante
(solo yo lo veo) les va haciendo más usado y
más cierto
el reclamo. Niños, cada día se ven. Otro
niño
confiado (como los días, los brazos de los hombres no son
nunca
distintos) nutre el ánimo que tendrán que repartirse
unas
mujeres amigas de siempre, en un pueblo cerrado,
que hablan de
los cuerpos de una y otra, visten
las hijas igual, y lo
recuerdan y olvidan todo juntas.
Gabriel Ferrater (Les dones i els dies, 1968)
(Versión de Pedro Casas Serra)
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