sábado, 12 de agosto de 2017

"CARUSO" de Jaume Subirana (Final de festa, 1989)

dijous, abril

CARUSO

.Va ser excessiu, veure-li els ulls plorosos, verds,
més àvids que la xafogor fatal
del vespre a la badia de Sorrento.
Malalt i tot, cansat, la gola destrossada,
va demanar que li duguessin el piano
a la terrassa i va cantar només per ella,
amb fons de mar i llums petits, com a les nits
de Nova York i de Manaus,
les nits de l'èxit i del mite, ja llunyanes.
Cantava i s'esgranava tot cantant
amb un registre antic, d'última llum del dia.
La veu, però, sonà potent com als cafès, de jove,
com a les sales de concerts de tot el món...
La recollia la badia, s'enfilava
com una agulla d'escurçó: “T'estimo tant.”
I tant se val si ja ho havia dit abans
o si potser no hi tornaria;
final magnífic, sostingut,
amb una lluna blanca com l'anhel dels dits
entre els cabells fosquíssims d'ella
i en l'abraçada la ressaca obscura
d'aquella mar que els bategava als peus,
amb mariners drets a coberta de les barques,
els ulls falcats en la parella que es besava
prop d'un piano, a dalt de la terrassa,
allà mateix d'on provenia l'eco net
i memorable que els havia fet callar,
el pol magnètic que els arrossegava
com peixos fora d'aigua, estranys i fascinats.

Jaume Subirana (Final de festa, 1989)


jueves, abril

CARUSO

….Fue demasiado, verle los ojos llorosos, verdes,
más ávidos que el bochorno fatal
del anochecer en la bahía de Sorrento.
Estando enfermo, cansado, la garganta destrozada,
pidió que le llevaran el piano
a la terraza y cantó solo para ella,
con fondo de mar y luces pequeñas, como en las noches
de Nueva York y de Manaos,
las noches de éxito y de mito, ya lejanas.
Cantaba y se desgranaba mientras cantaba
con un registro antiguo, de última luz del día.
Pero la voz, sonó potente como en los cafés, de joven,
como en las salas de concierto de todo el mundo...
La recogía la bahía, se alzaba
como la lengua de una víbora: “Te amo tanto.”
Y no importa si lo había dicho antes
o si quizá no volvería;
final magnífico, sostenido,
con una luna blanca como el anhelo de los dedos
entre los cabellos oscurísimos de ella
y en el abrazo la resaca oscura
de aquel mar que les latía a los pies,
con marineros de pie en la cubierta de las barcas,
los ojos fijos en la pareja que se besaba
junto a un piano, sobre la terraza,
allí desde donde venía el eco limpio
y memorable que los había hecho callar,
el polo magnético que los arrastraba
como peces fuera del agua, extraños y fascinados.

Jaume Subirana (Final de festa, 1989)
(Versión de Pedro Casas Serra)

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