domingo, 22 de julio de 2018

"CONJECTURA" de Enric Sòria (Arqueologia, 2012)

CONJECTURA

L’ofici de fer versos té que no és un ofici,
és un rampell, una inquietud obscura,
una pregunta urgent que no es pot desatendre
o un joc obligatori que ens condemna a ser lliures,
que no consent cap mètode i no es pot defugir.

I de nou ens trobem salmodiant decasíl.labs
en el confessionari. O alexandrins, si cal
(“salmodiar decasíl.labs en el confessionari”,
tal és el veredicte, escaientment mordaç
d’un crític sapientísssim sobre aquest exercici).
¿Per què, si no, han de servir els versos?
¿Per recordar que Adonais va morir
i alçar els ulls en blanc a un cel immòbil?
¿Per reviure l’encís de les ciutats barroques
de vels i murtra i alabastre i blaus
incandescents que van ser nostres, lluny?
¿Per asclar l’últim tors d’un ordre debolit?
¿Per proveir-nos més emocions en conserva?
¿Per jugar als titelles de la revolució?
¿Per encerclar l’ocult amb la trampa dels mots?

No ens ofenem ni a nosaltres mateixos
i no revelem res que no sapiem de sobres.
Les paraules no són armes ni fàrmacs,
no conjuren l’horror dels qui pateixen
ni allarguen ni un segon els breus instants del goig
ni almenys calmen l’insomni, o el desfici
del seu mateix soroll, grosser com una injúria.

Val més comptar les síl.labes, provar
de dir què ens passa, per si l’importa a algú
(perquè volem la llum, però també la dansa,
la dansa en companyia), sense cap més motiu,
amb una furiosa aplicació,
com si fos necessari, ara i en aquest lloc.

O bé enyorar la música.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)


CONJETURA

El oficio de hacer versos ocurre que no es un oficio,
es un arrebato, una oscura inquietud,
una urgente pregunta que no se puede desatender
o un juego obligatorio que nos condena a ser libres,
que no consiente ningún método y no se puede rehuir.

Y de nuevo nos encontramos salmodiando decasílabos
en el confesionario. O alejandrinos, si hace falta
(“salmodiar decasílabos en el confesionario”,
es el veredicto, oportunamente mordaz
de un crítico sapientísimo sobre este ejercicio).
¿Para qué, si no, tienen que servir los versos?
¿Para recordar que Adonais murió
y levantar los ojos en blanco a un cielo inmóvil?
¿Para revivir el encanto de las ciudades barrocas
de velos y arrayán y alabastro y azules
incandescentes que fueron nuestras, lejos?
¿Para fragmentar el último torso de un orden aniquilado?
¿Para proveernos más emociones en conserva?
¿Para jugar a los títeres de la revolución?
¿Para rodear lo oculto con la trampa de las palabras?

No nos ofendemos ni a nosotros mismos
y no revelamos nada que no sepamos de sobra.
Las palabras no son armas ni fármacos,
no conjuran el horror de quienes sufren
ni alargan ni un segundo los breves instantes del gozo
ni al menos calman el insomnio, o la desazón
de su mismo ruido, zafio como una injuria.

Vale más contar las sílabas, probar
a decir qué nos pasa, por si le importa a alguien
(porque queremos la luz, pero también la danza,
la danza en compañía), sin ningún motivo más,
con una furiosa aplicación,
como si fuera necesario, ahora y en este lugar.

O bien añorar la música.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
(Versión de Pedro Casas Serra)

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