jueves, 7 de junio de 2018

"L’ÚLTIM ESTIU DE LA QUIETUD" de Enric Sòria (Arqueologia, 2012)

L’ÚLTIM ESTIU DE LA QUIETUD

A Josep Piera, que viu aquesta terra.

Degué ser al voltant de 1974,
quan passàvem, els meus pares i jo,
estius inacabables vora l’hort
-que acabàrem venent, molts anys després,
i que llavors mon pare treballava
diexant-hi el lleu i el cor de sol a sol-,
en una casa sense electricitat
ni aigua corrent, amb pou, figuera i parra,
i hamaques a les nits per contemplar
la vasta meravella de les constel.lacions.
Tot just tenia setze anys, i potser creia
amb recel que el futur era tan ampli
i tan inaferrable com el món.
Llavors jugava sol, anava en bicicleta,
m’ignorava i em proposava reptes
sense sentit, i per això inflexibles,
pels llargs camins de terra, rostos i pedregosos
que els tractors esbotzaven jorn a jorn
com la pell d’una serp torrada al sol.

Hi havia una baixada de desnivell abrupte
que de sobte acabava en un revolt tancat
entre marges de pedra alçats a plom.
Cada dia buscava aquest revolt
com la presa afamada busca l’ham.
La bicicleta anava accelerant,
primer de mica en mica, després en una ràfega
de vent. Els tarongers crepitaven al sol
com una flama verda de cobejós metall
i se sentien de lluny cançons de llauradors.
De colp, una urgència de vol s’ho enduia tot.
Ja no es podia frenar sobre la grava
i la prudència i la temeritat
bruscament s’anul.laven en l’impuls.
Calia jugar a fons, sense pensar-s’ho gens,
abatre’s just en el moment precís,
entre l’aire i la pols, dreçar-se en el centre mateix
i deixar que la inèrcia, vertiginosament,
complira a dreta llei la seus part del pacte.

No sempre me n’eixia. Alguna volta
vaig rodolar per terra o contra els rocs.
Alguna volta em vaig fer mal de veres.
Però insistia, un dia rere l’altre,
com una prova sense jutges ni públic,
sense motiu ni qualificacions.
Senzillament perquè tot era allà:
el revolt del camí, la llum enfebradora,
l’aire batent als polsos o l’ànsia de saber
si és que n’era capaç. Sentia la duresa
del manillar cromat, el séc creixent del dubte,
la levitat del vol, el goig de l’equilibri
i la pura harmonia d’una dansa instantània
ingràvida i secreta, oferida a ningú.
La plena perfecció del moviment
il.limitat, com un univers propi.

En acabant, tornava cap a casa,
ferit o il.lés, per les altes costeres,
i mirava la vall com si jo fóra un altre
-sentia que era bella i que en formava part-
amb un estrany ferment d’exultació
que apaivagava un punt l’incertesa de fons
que m’obligava a aquesta tenaç, inútil
i gloriós ritual d’iniciació.

Molt enllà del camí, hi havia la ciutat
i el futur, cada dia una mica més pròxims
i a penes entrevistos, com un tel,
amb la vaga aprensió que ha de sentir
el viatger que albira, des de lluny,
el lloc on ha de viure, obrint-se davant seu
amb una vastedat desconeguda.

 Enric Sòria (Arqueologia, 2012)



El ÚLTIMO VERANO DE LA QUIETUD

A Josep Piera, que vive esta tierra.

Debió ser alrededor de 1974,
cuando pasábamos, mis padres y yo,
veranos inacabables junto al huerto
-que acabamos vendiendo, muchos años después,
y que entonces mi padre trabajaba
echando el bofe y el corazón de sol a sol-,
en una casa sin electricidad
ni agua corriente, con pozo, higuera y parra,
y hamacas por las noches para contemplar
la vasta maravilla de las constelaciones.
Apenas tenía dieciséis años, y quizá creía
con recelo que el futuro era tan grande
y tan inasible como el mundo.
Entonces jugaba solo, iba en bicicleta,
me negaba y me proponía retos
sin sentido, y por eso inflexibles,
por los largos caminos de tierra, empinados y pedregosos
que los tractores despachurraban día tras día
como la piel de una serpiente tostada al sol.

Había una bajada de desnivel abrupto
que de repente acababa en una curva cerrada
entre márgenes de piedra levantados a plomo.
Cada día buscaba esta curva
como la presa hambrienta busca el anzuelo.
La bicicleta iba acelerando,
primero despacio, después en una ráfaga
de viento. Los naranjos crepitaban al sol
como una llama verde de codicioso metal
y se oían a lo lejos canciones de labriegos.
De pronto, una urgencia de vuelo se lo llevaba todo.
Ya no se podía frenar sobre la graba
y la prudencia y la temeridad
se anulaban bruscamente en el impulso.
Había que jugar a fondo, sin pararse a pensar,
agacharse justo en el momento preciso,
entre el aire y el polvo, levantarse en el centro mismo
y dejar que la inercia, vertiginosamente,
cumpliera en buena ley su parte del pacto.

No siempre salía bien. Alguna vez
rodé por tierra o contra las rocas.
Alguna vez me hice daño de verdad.
Pero insistía, un día y otro,
como en una prueba sin jueces ni público,
sin motivo ni calificaciones.
Sencillamente porque todo estaba allí:
la curva del camino, la luz febril,
el aire batiendo en los pulsos o el ansia de saber
si era capaz. Notaba la dureza
del manillar cromado, el filo creciente de la duda,
la levedad del vuelo, el gozo del equilibrio
y la pura armonía de una danza instantánea
ingrávida y secreta, no ofrecida a nadie.
La plena perfección del movimiento
ilimitado, como un universo propio.

Al acabar, volvía a casa,
herido o ileso, por las altas costas,
y miraba el valle como si yo fuera otro
-sentía que era bello y que yo formaba parte-
con un extraño fermento de exultación
que apaciguaba un poco la incertidumbre de fondo
que me obligaba a este tenaz, inútil
y glorioso ritual de iniciación.

Muy lejos del camino, estaba la ciudad
y el futuro, cada día algo más próximos
y apenas entrevistos, como detrás de una gasa,
con la vaga aprensión que tiene que sentir
el viajero que divisa, a lo lejos,
el lugar donde ha de vivir, abriéndose ante él
con una vastedad desconocida.

 Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
(Versión de Pedro Casas Serra)

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