sábado, 12 de marzo de 2022

"SÀTIRA XXV - DEL FANTÀSTIC ORADOR" de Guerau de LIost (Sàtires, 1928)

 

Guerau de Liost: Sàtires, 1927 025_0110


SÀTIRA XXV - DEL FANTÀSTIC ORADOR

Grandiloqüent i versat
en articles de quincalla!
Orador civil? Orador sagrat?
Arenga? Sermó? Picabaralla?

Fa bocabadar la gent
l'estranyesa de la parla.
Plau més la cotorra que no sap on dar-la
que un tartamut de talent.

Castell de focs d'artifici,
vet ací el discurs:
llums de Bengala per inici,
algun tro que esvera el concurs,
rodes en folla cursa,
símbol anodí en colors,
coets que toquen el dos
si el parlament no s'escurça,
i la traca final,
vaitot suprem de retòrica,
amb una breu disquisició històrica,
èpico-funeral.

L'orador (explicar-ho no cal)
gesticula, plora i sua.
Camàlic de l'ideal,
carreteja la veritat nua.
S'arromanga per la tasca.
És a punt de caure en basca
i en un raig de llum s'aferra.
Es revifa i escomet.
Parla a mà dreta, a mà esquerra
i de cara a la paret.

Un minyó que li és a prop
mira el vaivé de la còrpora en doina
i dels llavis de l'ídol la càlida roina
i el trontoll de la copa
d'aigua bruta de xarop.

L'orador puja a la gropa
de l'indòcil parlament.
Parla d'Àfrica, d'Europa
i de l'Extrem Orient.
DE vegades el coet
d'un paràgraf se l'endu,
i l'home crida, insegur.
(El cridar no compromet.)
Trencat el fil dialèctic,
juga amb paraules, eclèctic;
i esdevé com una llufa
de cada mot que li fuig,
i brunz com una baldufa
amb més vanitat que enuig.
I no troba la manera
decorosa de plegar.
Es desempallegarà
de la paraula darrera?
Li porten d'orxata i soda
una barreja estantissa
i el bon home roda i roda
com, per ajeure's, la quissa.


Guerau de Liost, Sàtires, 1927
Ilustracions de Xavier Nogués


*


SÁTIRA XXV – SOBRE EL FANTÁSTICO ORADOR


¡Grandilocuente y versado
en objetos de quincalla!
¿Orador civil? ¿Sagrado?
¿Arenga? ¿Sermón? ¿Debate?

La rareza de su habla
deja pasmada a la gente.
Mejor cotorra que no acierta una
que tartaja con talento.

Castillo de fuegos de artificio,
he aquí su discurso:
luces de Bengala por inicio,
algún trueno que alarma a la audiencia,
ruedas en loca carrera,
anodino símbolo en colores,
cohetes que salen pitando
si la charla no se acorta,
y la traca final,
una jugada retórica suprema,
con una breve disquisición histórica,
épico-funeral.

El orador (no hace falta decirlo)
llora, suda y gesticula.
Ganapán del ideal,
trae la verdad desnuda.
Se arremanga del esfuerzo.
Está próximo a la náusea
y a un rayo de luz se aferra.
Se reaviva y acomete.
Habla a derecha e izquierda
y de cara a la pared.

Un chico que está a su lado
mira el vaivén del corpachón en danza
y de los labios la llovizna cálida
y el temblor de la copa
de agua sucia en arrope.

El orador monta en grupa
de indómito parlamento.
Habla de África, de Europa
y del más Extremo Oriente.
Muchas veces el cohete
de un párrafo se lo lleva,
y el hombre grita, inseguro.
(Gritar no le compromete.)
Roto el hilo dialéctico,
mezcla palbras, ecléctico;
y en un zullón se transforma  
cada palabra que le huye,
y zumba como peonza
con más vanidad que enojo.
Y no encuentra la manera
decorosa de acabar.
¿Se desembarazará
de la última palabra?
Le llevan de horchata y soda
una mixtura enranciada
y el buen hombre habla y habla
cual, para dormir, la perra.

Guerau de Liost, Sàtires, 1927
(Versión de Pedro Casas Serra)

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