jueves, 3 de marzo de 2022

"SÀTIRA XVI – DE LA JOVENTUT" de Guerau de LIost (Sàtires, 1928)

SÀTIRA XVI – DE LA JOVENTUT

 Perdoneu-me, Senyor, la joventut, rica d’oblits i nequícies.
Passà el vertigen, l’Anticrist macip, Afrodita raptant. Vet ací les resquícies:

avidesa en el joc, sorrudesa en la carn, indisciplina estèril, fals orgull
de reialesa prostituta, dispersió del cor, voracitat de l’ull…

vergonya, pols i pecat.
Pietat, Senyor, pietat!

Ara, Senyor, que la carn és cenyida i l’esquelet és ferreny;
ara que els nervis, finíssima xarxa de l’ànima, embrida la mà rectora del seny;

ara que ritma la sang i bat les ales del cor, graciosament i traçuda,
com l’aigua d’un riu endegat que juga entremig de les pales d’una hèlix forçuda;

ara, Senyor,
de mes flors de pecat, primavera del mal, us demano perdó.

Ara que em sento fràgil de l’ànima (més fràgil com més fort, més fràgil com més sant)
i una capacitat de mal (que és a l’aguait) rondina del meu cant,

no vull esperar el deliqui, més que exultant, submís,
de lliurar-Vos l’ànima fràgil, per amor del cos trencadís.

Abastaré la fruita ara que el tany és fort.
No vull collir-la de terra quan l’aterrarà la mort.

Vull que el tany, nafrat, se’n recordi
i vessi, per Vós, una mica de saba, de la final oblació, exordi.

***

¿On pares, joventut, migrada joia novella
que et mires en el teu si més que en la llenca d’ull de la parca donzella?

El gaudi se’t trenca a les mans, aplec de joguines falses.
Més aviat el record és ço que, efímera, encalces.

El cos de mica en mica degenera: minva l’esguard
d’aquella lucidesa que era el meu estendard;

l’orella esdevé conquilla de monòtona borinor;
la parla, afònica i lenta, no sembla cançó;

la pell, desinflada, resseca, es buida de mi…
I l’ànima cada vegada té un deler més fi.

Oh divorci de la vida, parteratge de la mort!
El cos foragita l’ànima i cau feixuc i retort.

Per tal com Us he rebut a casa, amb la fillada i la muller,
i he confessat vostre Nom, Jesús, fill vostre deixeu-me ser.

El qual, ni de sang, ni de carn, ni d’arborada voluntat
d’home, sinó de la gràcia dúctil de Déu, és nat.

***

A l’altra vida, Senyor, seré jo el que sóc, més que ara.
Suprema naturalitat com a la taula del Pare!

Vostra natura, Senyor, és el llevat de ma natura.
Jo una imatge vostra sóc. Vós, l’ideal exemplar de tota criatura.

Tres vegades vostre encuny em segellà, amorosit:
en nom del Pare i del Fill i del Sacre Esperit.

Déu com nosaltres! Per ço,
quan pecava, Us malmetia, en malmetre’m jo.

Cada pecat, una espina de tres caires: orgull, estultesa, migradesa d’avar.
I, l’ànima, un eriçó de mar

que vegeta en la fosca abismal, solatge del vici.
I el bon Jesús l’estreny al pit com un cilici!

I, ja purificada, rutila, brot de coral,
com una estrella de foc immortal,

com una guspira d’Ell,
Verb de Déu sota la nostra pell,

sota la veritat de la carn i la sang,
que són rosa en el cel, i llimac en el fang.

Guerau de Liost, Sàtires, 1927
Ilustracions de Xavier Nogués


*


SÁTIRA XVI – SOBRE LA JUVENTUD

Perdonad, Señor, mi juventud, rica en olvidos y maldades.
Pasó el vértigo, aprendiz de Anticristo, raptando a Afrodita. He aquí los vestigios:

avidez en el juego, tozudez en la carne, indisciplina estéril, falso orgullo
de prostituta realeza, dispersión del corazón, voracidad del ojo…

vergüenza, polvo y pecado.
¡Piedad, Señor, piedad!

Ahora, Señor, que la carne está uncida y el esqueleto es fuerte;
ahora que los nervios, finísima red del alma, embrida la mano rectora de la cordura;

ahora que ritma la sangre y bate las alas del corazón, graciosa y hábilmente,
como el agua de un río encauzado que corre entre las palas de una hélice robusta;

ahora, Señor,
por mis flores de pecado, primavera del mal, os pido perdón.

Ahora que me siento frágil de alma (más frágil cuan más fuerte, más frágil cuan más santo)
y una disposición al mal (que está al acecho) reniega de mi canto,

no quiero esperar el desmayo, más que exultante, sumiso,
de libraros a Vos mi alma frágil, por amor del cuerpo quebradizo.

Alcanzaré la fruta ahora que el vástago es fuerte.
No quiero recogerla del suelo cuando la derribará la muerte.

Quiero que el tallo, herido, recuerde
y derrame, por Vos, algo de savia, exordio de la oblación final.

***

¿Dónde estás, juventud, joya temprana escasa
que te miras en ti misma más que en el ojo de la parca doncella?

El goce se te rompe en las manos, -conjunto de juguetes falsos.
Más bien es su recuerdo lo que, efímera, persigues.

El cuerpo poco a poco degenera: mengua la mirada
de aquella lucidez que era mi estandarte;

la oreja se vuelve concha de monótono rumor;
el habla, afónica y lenta, no parece canción;

la piel, reseca, lacia, se vacía de mí…
Y el alma cada vez tiene anhelo más fino.

¡Oh divorcio de la vida, nacimiento de la muerte!
El cuerpo expulsa el alma y cae pesado y retorcido.

Puesto que Os he alojado en mi casa, con mi mujer y mi prole,
y he confesado vuestro Nombre, Jesús, dejadme ser vuestro hijo.

El cual, no de sangre, ni de carne, ni de enardecida voluntad
de hombre, sino de la gracia dúctil de Dios, ha nacido.

***

En la otra vida, Señor, yo seré el que soy, más que ahora.
¡No hay naturalidad suprema como en la mesa del Padre!

Vuestra naturaleza, Señor, es fermento de mi naturaleza.
Yo imagen vuestra soy. Vos, ideal ejemplar de toda criatura.

Tres veces vuestro cuño me selló, amoroso:
en nombre del Padre, del Hijo y del Espíritu Santo.

¡Dios igual a nosotros! Por eso,
cuando pecaba, Os malograba, al malograrme yo.

Cada pecado, una espina de tres púas: orgullo, estulticia, ruindad de avaro.
Y, el alma, un erizo de mar

que vegeta en el oscuro abismo, asiento del vicio.
¡Y el buen Jesús lo estrecha en el pecho como a un cilicio!

Y, ya purificada, rutila, brote de coral,
como una estrella de fuego inmortal,

como un chispazo de Él,
Verbo de Dios bajo nuestra piel,

bajo la verdad de la carne y la sangre,
que son rosa en el cielo, y gusano en el fango.

Guerau de Liost, Sàtires, 1927
(Versión de Pedro Casas Serra)

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario