sábado, 9 de abril de 2022

"SÀTIRA LIII – DE L’ORADOR IMMINENT" de Guerau de LIost (Sàtires, 1928)

SÀTIRA LIII – DE L’ORADOR IMMINENT

Mal m’està dir-ho: sóc orador.
No d’ofici ni de vici.
La paraula és un joc temptador
i és, de tot, l’inici.

La paraula m’ofega per dins
com una plenamar.
Era un senyor com els altres veïns
i, té!: ja sóc un senyor singular.
Els mots em ballen per dins
(irònic atzar!).
¿Seran escorpins, colomins,
o fum de cigar?

Em formigueja la cama; la pell
se m’eriçona a la nuca.
Ja no sóc jo, que sóc ell.
I encara ningú no em lluca.
Com si matés un cadell,
rebrego el mocador fi.
De la pruïja renal
pica el tic comminatori.
Tant se val!
No té llàstima dels altres ni de mi
l’imperatiu oratori.

Senyors, deixeu-me passar…
de cantell, almenys.
¿No endevineu que estic prenys
d’un parlament que vibra ja?
Un passadís la vostra turba fa,
sense cops de puny ni renys,
com si jo fos una dama que vol deslliurar.
Oh turba que no m’estrenys:
—Demano per parlar!—

Guerau de Liost, Sàtires, 1927
Ilustracions de Xavier Nogués


***


SÁTIRA LIII – SOBRE EL ORADOR INMINENTE

Aunque esté mal decirlo: soy orador.
Ni de oficio ni de vicio.
La palabra es un juego tentador
y es, de todo, el inicio.

La palabra me ahoga por dentro
como la pleamar.
Yo era un señor como otro cualquiera
y, ¡mira!: ahora soy un señor singular.
Las palabras me bailan por dentro
(¡irónico azar!).
¿Serán escorpiones, pichones,
o humo de cigarrillo?

Me hormiguea la pierna; la piel
se me eriza en la nuca.
Ya no soy yo, soy él.
Y nadie aún me guipa.
Cual si ahogara un cachorro,
estrujo mi pañuelo.
De la comezón renal
pica el tic conminatorio.
¡No importa!
No siente lástima de otros ni de mí
el mandato oratorio.

Señores, ábranme paso…
de lado, al menos.
¿No adivinan que estoy embarazado
de un discurso que se agita ya?
La turba abre un pasillo,
sin puñetazos ni disputas,
cual si fuera una dama que quiere dar a luz.
Turba que no me constriñes:
—¡Pido la palabra!—

Guerau de Liost, Sàtires, 1927
(Versión de Pedro Casas Serra)

No hay comentarios:

Publicar un comentario