lunes, 20 de enero de 2020

L’ESPADAT DE MAI de Maria-Mercè Marçal (Desglaç, 1984 -1988)

L’ESPADAT DE MAI

Sé del cert que hi ha algú – i no ets tu -
que des de la finestra de la meva cambra
em diria que aquest paisatge
és l’únic en el món perquè m’inclou
i em faria adonar d’insòlites belleses
ençà i enllà de l’ombra que ens retalla,
blau contra blau, arbre nocturn, arrels
que cerquen d’allerar-se cel endins.
I m’arrossegaria amb llengua sense estreps,
o es clouria dins meu – com un nonat -
i em xuclaria l’aire, el foc, la sal…
Mirallejant, cec brollador de llum,
ran de mar em daria el nom de festa.
I, nunci, el cridaria per les places
i em deixaria el seu perquè el lluís
enmig del front com una diadema
arrencada al no-res – color de sang.
I em duria en la sang. O temptaria
les venes que m’enxarxen de cruïlles,
enderrocant els límits que bastien
antigues esperances escapçades.

Però és a tu que trio: tu que acceptes
de pagar l’alt tribut que l’esglai ens imposa
al seu post fronterer
i em dius: “Ho veus? No calcinadamistificar l’amor
arraconant-lo contra l’Espadat de Mai”.


EL ABISMO DE MAI (NUNCA)

Sé con seguridad que hay alguien - no eres tú -
que desde la ventana de mi cuarto
me diría que este paisaje
es único en el mundo porque me incluye
y me haría dar cuenta de insólitas bellezas
aquí y allá de la sombra que nos recorta,
azul contra azul, árbol nocturno, raíces
que buscan liberarse cielo adentro.
Y me arrastraría con lengua sin estribos,
o se encerraría en mí - como un nonato -
y me chuparía el aire, el fuego, la sal...
Espejeando, ciego manantial de luz,
junto al mar me llamaría fiesta.
Y, pregonero, lo proclamaría por las plazas
y me daría su nombre para que lo luciera
en medio de la frente como una diadema
arrancada a la nada - color sangre.
Y me llevaría en su sangre. O tentaría
las venas que me enredan con desvíos,
derribando los límites que alzaban
antiguas esperanzas descabezadas.

Pero es a ti a quien elijo: tú que aceptas
pagar el alto tributo que el miedo nos impone
en su frontera
y me dices: "¿Lo ves? No hace falta
mistificar el amor
arrinconándolo contra el abismo de Mai (Nunca) ".

No hay comentarios:

Publicar un comentario