martes, 30 de junio de 2020

SOBRE LA CATARSI de Gabriel Ferrater (Les dones i els dies, 1968)

SOBRE LA CATARSI

De què serveix d'ésser bon pare,
si Maragall, que ho era
però de més a més poeta,
va imaginar-se que el vell luxuriós,
el comte Arnau, seria redimit
quan una noia pura, molt simbòlica-
ment pura, cantaria la cançó
dels fets impurs del comte. Posseïda
també, car així ho deien
al temps de Maragall, poètica-
ment posseïda, aquella noia, cable
de parallamps, resorbiria el somnieig
de Maragall, l'espetec d'impuresa,
dins la terra del seu instint, difícil-
ment pur, des d'aleshores. Redemptora. En ella
la carn del comte es feia verb, amb l'entenent
que el verb, de Maragall i no del comte,
s'havia de fer carn, la de la noia. Tot plegat
un joc pervers. La carn més pura ja somnia.
Vol carn, sense l'empelt de la memòria
d'una altra carn, senil. No vol més verb.

Gabriel Ferrater, Les dones i els dies, 1968


SOBRE LA CATARSIS

De qué sirve ser buen padre,
si Maragall, que lo era
pero además era poeta,
imaginó que el viejo lujurioso
del conde Arnau, sería redimido
cuando una muchacha pura, muy simbolica-
mente pura, cantase la canción
de los hechos impuros del conde. También
poseída, que así lo decían
en tiempos de Maragall, poética-
mente poseída, aquella muchacha, cable
de pararrayos, reabsorbería el ensueño
de Maragall, el chasquido de impureza,
en la tierra de su instinto, difícil-
mente puro, desde entonces. Redentora. En ella
la carne del conde se hacía verbo, en la inteligencia
de que el verbo, de Maragall y no del conde,
había de hacerse carne, la de la muchacha. Todo ello
un juego cruel. La carne más pura ya sueña.
Quiere carne, sin el injerto de la memoria
de otra carne, senil. No quiere más verbo.

Gabriel Ferrater, Les dones i els dies, 1968
(Versión de Pedro Casas Serra)

No hay comentarios:

Publicar un comentario