SUSINETA
I
la vida, en resum,
que
és sino una pregunta
balbejada
més que no formulada
i
que no rep resposta
que
no siga el dolor amb què claudica el cos
vençut
contra ell mateix en una lluita estèril.
És
ben sabut: tot conclou en dolor,
de
vegades en un dolor paorós,
terrible,
escruixidor, que crema els polsos
mentre
gela la sang dels testimonis.
Morir
és un treball molt llarg i molt feixuc,
que
no dóna descans de dia o de nit,
reclama
tot l’alé i no té recompensa.
És
ben sabut també que no vol ser
aquesta
la resposta que buscàvem,
però
això no n’atenua l’espant
ni
apaivaga la febre
ni
ens obri cap drecera per fugir
a
l’ordenada quietud del temps passat
o
al cancel.lat futur que res convoca.
No
pogué ser llavors, quan la mort t’aferrava
amb
la lenta demora d’un botxí
segur
del seu ofici, esgarrapant-te el ventre.
Hagué
de ser abans, quan les paraules
encara
et sustentaven a la vida
i
encara tenies forces
per
a invocar l’instant del teu inici,
i
oferir-nos-el, net, com un escut,
com
un conjunt de mots, com una herència última.
Les
primeres imatges del teu món
eren
un carrer fresc i un vespre ombrós
en
què algú va interrompre
l’eternitat
del joc que et substanciava
per
demanar el nom
a
la petita cosa que eres tu.
I
sentires llavors
l’estrany
orgull de ser per primer colp.
Ho
vas contar als fills
poc
abans del final,
que
el teu primer record
era
el nom de ta mare
i
el teu -que era el mateix
en
versió diminuta,
i
que amb el pas del temps
hagué
de ser també
el
de la teua filla-
proclamats
amb deler.
Això
vas recordar. ¿I ara potser això,
la
pura afirmació feliç de ser
dins
del cercle dels noms, al principi de tot,
un
intent de resposta, abans que el tremolor
i
l’insomni i el crit se t’endugueren?
En
acabat, l’oblit ho renta tot.
Però
és l’oblit dels altres.
Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
SUSINETA
Y
la vida, en resumen,
qué
es sino una pregunta
balbuceada
más que formulada
y
que no recibe otra respuesta
que
no sea el dolor con que claudica el cuerpo
vencido
contra él mismo en una lucha estéril.
Es
bien sabido: todo acaba en dolor,
a
veces en un dolor pavoroso,
terrible,
estremecedor, que quema los pulsos
mientras
hiela la sangre de los testigos.
Morir
es un trabajo muy largo y muy pesado,
que
no da descanso de día o de noche,
reclama
todo el aliento y no tiene recompensa.
Es
bien sabido también que no quiere ser
esta
la respuesta que buscábamos,
pero
esto no atenúa el espanto
ni
apacigua la fiebre
ni
nos abre ningún atajo para huir
a
la ordenada quietud del tiempo pasado
o
al cancelado futuro que nada convoca.
No
pudo ser entonces, cuando la muerte te aferraba
con
la lenta demora de un verdugo
seguro
de su oficio, arañándote el vientre.
Tuvo
que ser antes, cuando las palabras
aún
te sujetaban a la vida
y
todavía tenías fuerzas
para
invocar el instante de tu inicio,
y
ofrecérnoslo, limpio, como un escudo,
como
un conjunto de palabras, como una herencia última.
Las
primeras imágenes de tu mundo
eran
una calle fresca y un anochecer umbroso
en
que alguien interrumpió
la
eternidad del juego que te sustanciaba
para
preguntar su nombre
a
la pequeña cosa que eras tú.
Y
sentiste entonces
el
extraño orgullo de ser por primera vez.
Lo
contaste a los hijos
poco
antes del fin,
que
tu primer recuerdo
era
el nombre de tu madre
y
el tuyo -que era el mismo
en
versión diminutiva,
y
que con el paso del tiempo
tuvo
que ser también
el
de tu hija-
proclamados
con pasión.
Esto
recordaste. ¿Y ahora quizá esto,
la
pura afirmación feliz de ser
dentro
del círculo de los nombres, al principio de todo,
un
intento de respuesta, antes que el temblor
y
el insomnio y el grito se te llevaran?
Al
final, el olvido lo lava todo.
Pero
es el olvido de los otros.
Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
(Versión de Pedro Casas Serra)
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