sábado, 21 de julio de 2018

"SUSINETA" de Enric Sòria (Arqueologia, 2012)

SUSINETA

I la vida, en resum,
que és sino una pregunta
balbejada més que no formulada
i que no rep resposta
que no siga el dolor amb què claudica el cos
vençut contra ell mateix en una lluita estèril.

És ben sabut: tot conclou en dolor,
de vegades en un dolor paorós,
terrible, escruixidor, que crema els polsos
mentre gela la sang dels testimonis.
Morir és un treball molt llarg i molt feixuc,
que no dóna descans de dia o de nit,
reclama tot l’alé i no té recompensa.

És ben sabut també que no vol ser
aquesta la resposta que buscàvem,
però això no n’atenua l’espant
ni apaivaga la febre
ni ens obri cap drecera per fugir
a l’ordenada quietud del temps passat
o al cancel.lat futur que res convoca.

No pogué ser llavors, quan la mort t’aferrava
amb la lenta demora d’un botxí
segur del seu ofici, esgarrapant-te el ventre.
Hagué de ser abans, quan les paraules
encara et sustentaven a la vida
i encara tenies forces
per a invocar l’instant del teu inici,
i oferir-nos-el, net, com un escut,
com un conjunt de mots, com una herència última.

Les primeres imatges del teu món
eren un carrer fresc i un vespre ombrós
en què algú va interrompre
l’eternitat del joc que et substanciava
per demanar el nom
a la petita cosa que eres tu.
I sentires llavors
l’estrany orgull de ser per primer colp.

Ho vas contar als fills
poc abans del final,
que el teu primer record
era el nom de ta mare
i el teu -que era el mateix
en versió diminuta,
i que amb el pas del temps
hagué de ser també
el de la teua filla-
proclamats amb deler.

Això vas recordar. ¿I ara potser això,
la pura afirmació feliç de ser
dins del cercle dels noms, al principi de tot,
un intent de resposta, abans que el tremolor
i l’insomni i el crit se t’endugueren?

En acabat, l’oblit ho renta tot.
Però és l’oblit dels altres.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)


SUSINETA

Y la vida, en resumen,
qué es sino una pregunta
balbuceada más que formulada
y que no recibe otra respuesta
que no sea el dolor con que claudica el cuerpo
vencido contra él mismo en una lucha estéril.

Es bien sabido: todo acaba en dolor,
a veces en un dolor pavoroso,
terrible, estremecedor, que quema los pulsos
mientras hiela la sangre de los testigos.
Morir es un trabajo muy largo y muy pesado,
que no da descanso de día o de noche,
reclama todo el aliento y no tiene recompensa.

Es bien sabido también que no quiere ser
esta la respuesta que buscábamos,
pero esto no atenúa el espanto
ni apacigua la fiebre
ni nos abre ningún atajo para huir
a la ordenada quietud del tiempo pasado
o al cancelado futuro que nada convoca.

No pudo ser entonces, cuando la muerte te aferraba
con la lenta demora de un verdugo
seguro de su oficio, arañándote el vientre.
Tuvo que ser antes, cuando las palabras
aún te sujetaban a la vida
y todavía tenías fuerzas
para invocar el instante de tu inicio,
y ofrecérnoslo, limpio, como un escudo,
como un conjunto de palabras, como una herencia última.

Las primeras imágenes de tu mundo
eran una calle fresca y un anochecer umbroso
en que alguien interrumpió
la eternidad del juego que te sustanciaba
para preguntar su nombre
a la pequeña cosa que eras tú.
Y sentiste entonces
el extraño orgullo de ser por primera vez.

Lo contaste a los hijos
poco antes del fin,
que tu primer recuerdo
era el nombre de tu madre
y el tuyo -que era el mismo
en versión diminutiva,
y que con el paso del tiempo
tuvo que ser también
el de tu hija-
proclamados con pasión.

Esto recordaste. ¿Y ahora quizá esto,
la pura afirmación feliz de ser
dentro del círculo de los nombres, al principio de todo,
un intento de respuesta, antes que el temblor
y el insomnio y el grito se te llevaran?

Al final, el olvido lo lava todo.
Pero es el olvido de los otros.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
(Versión de Pedro Casas Serra)

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