martes, 24 de julio de 2018

"BATRE XABIERO" de Enric Sòria (Arqueologia, 2012)

BATRE XABIERO

Per a Pep Gimeno i Miquel Gil,
custodis d’un art mil.lenari

Alt és el cant, el foc
que s’arrapa a la sang
i s’esmola en clamor,
el sol que encén la terra,
la terra eixuta. Segles
de terra eixuta. Foc
a dalt del cel, i a l’infern
foc, i foc a les entranyes.
Sempre. La terra eixuta. El cant
que s’arrapa pertot
i la mar que colpeja
onada sobre onada
i no apaga la set,
la set del camp, el plany
que s’allarga en un crit
damunt la terra encesa,
eixuta com un roc,
i cremen els rostolls
i el sol bada les pedres
i assota les bardisses
allà on els hòmens forcen
de sol a sol el cant
que van fer seu i el dol
de la terra roent
amb una llarga veu
que crema a dins del foc
d’aquesta terra nostra
que no ens escolta mai.

El fosc alé del cant
agrana a poc a poc
la cendra innumerable
de les generacions
com una llarga agulla
contra el cel de metall,
el clam incompartible
de l’home sota el sol
que no s’acaba mai
vora els barrancs tan secs
com l’ànima dels morts.
Ací canten els hòmens
com si el temps no existira
i tot només fos sol
i llum incandescent
i terra eixuta i sal
i aquesta sequedat
fos casa nostra sempre.
Només hòmens i foc
damunt la llarga esquena
del camp que mai no es venç
dins la brasa diàfana del món.

És una flama tot,
la terra, el sol, la set,
les vespes enfebrades,
els margalls assecats
on la rella es deté,
la fiblada lluent
de la llum als baladres.
Callen els esbarzers,les argelagues
callen, les rambles pedregoses,
els canyats erts. Tota la terra calla
davall la rella greu
i venja la ferida.
Només sospira el mar,
salat com la suor
i lluny, com tot recer.

I ací és on hem de viure
perquè no hi ha pietat i no s’espera,
perquè els hòmens treballen
una terra enemiga.
Ells ho saben i alcen
la foguera del cant,
la llarga i alta pena
de ser foc ells també,
brasa de sang, clamor
contra el cel que no sent,
contra la terra encesa.

I el foc preserva el cant
i el petrifica.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)



BATIR XÀBIERO
(Cantar de trilla)

Para Pep Gimeno y Miquel Gil,
custodios de un arte milenario

Alto es el canto, el fuego
que se agarra a la sangre
y se afila en clamor,
el sol que enciende la tierra,
la tierra seca. Siglos
de tierra seca. Fuego
en el cielo, y en el infierno
fuego, y fuego en las entrañas.
Siempre. La tierra seca. El canto
que se agarra a todo
y el mar que golpea
ola tras ola
y no apaga la sed,
la sed del campo, el llanto
que se extiende en un grito
sobre la tierra encendida,
seca como una piedra,
y queman los rastrojos
y el sol raja las piedras
y azota las zarzas
allí donde los hombres fuerzan
de sol a sol el canto
que hicieron suyo y el luto
de la tierra al rojo vivo
con una larga voz
que quema dentro del fuego
de esta tierra nuestra
que no nos escucha nunca.

El oscuro aliento del canto
barre despacio
la ceniza innumerable
de las generaciones
como una larga aguja
contra el cielo de metal,
el clamor incompartible
del hombre bajo el sol
que no se acaba nunca
junto a los barrancos tan secos
como el alma de los muertos.
Aquí cantan los hombres
como si el tiempo no existiese
y todo fuera solo sol
y luz incandescente
y tierra seca y sal
y esta sequedad
fuera nuestra casa siempre.
Solo hombres y fuego
sobre la ancha espalda
del campo que nunca se vence
dentro de la brasa diáfana del mundo.

Es una llama todo,
la tierra, el sol, la sed,
las excitadas avispas,
los margales secos
donde la reja del arado se detiene,
la punzada reluciente
de la luz en las adelfas.
Callan las zarzas, las aulagas
callan, las ramblas pedregosas,
los cañizares yertos. Toda la tierra calla
bajo la reja grave
y venga la herida.
Solo suspira el mar,
salado como el sudor
y lejano, como todo cobijo.

Y aquí es donde tenemos que vivir
porque ni hay piedad ni se espera,
porque los hombres trabajan
una tierra enemiga.
Ellos lo saben y levantan
la hoguera del canto,
la larga y alta pena
de ser fuego ellos también,
brasa de sangre, clamor
contra el cielo que no oye,
contra la tierra encendida.

Y el fuego preserva el canto
y lo petrifica.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
(Versión de Pedro Casas Serra)

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