miércoles, 18 de julio de 2018

"PAISATGE NOCTURN" de Enric Sòria (Arqueologia, 2012)

PAISATGE NOCTURN
(Record, potser, d’un quadre de Lyonel Feininger)

In andern Räumen schlug die lustigen Gezelte das Licht auf.
NOVALIS

Al davant, lluny, s’estenen sis edificis junts
de quatre plantes, amb àmplies finestres repartides
a intervals regulars al llarg del mur,
blanc i continu, que tanca l’horitzó
a més de mitja alçada i deixa entreveure a penes
les siluetes difuses de blocs més elevats
al fons, contra el cel clos i les llargues dreceres
desertes que el limiten. Les finestres amb llum
semblen un ordre d’ulls esparsos i remots,
i forcen a pensar en vides separades,
paret rera paret, en gent que para taula,
segueix els noticiaris o parla per telèfon,
aliena al fred i la foscor pertot,
probablement cansada.
Ombres imaginades dins de cercles de llum massa distants.

Enfora, els fanals dels carrers no il.luminen ningú.
L’espai és el palau d’uns déus que no l’habiten,
poblat per rengles d’arbres en simetria de soques
obertes cap amunt en un garbuix de rames
que s’estiren i ordeixen delirants teranyines
per a enxampar l’àgil ocell del vent.
A dalt, els albs espectres de les gavines
xisclen imprecacions que no seran ateses,
com ànimes o taques que s’envolen perquè les oblidem.
Guspires que crepiten fora d’un temps suspés.

El silenci, llavors, s’estén com un sudari, opac i dens,
entre núvols metàl.lics, i no travessa els vidres.
El fred ho aquieta tot, els malalts dormen
i la mateixa angoixa té una compacitat difuminada,
mirada endins,
mentre la nit s’imposa, en la ciutat immòbil.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)


PAISAJE NOCTURNO
(Recuerdo, quizá, de un cuadro de Lyonel Feininger)

In andern Räumen schlug die lustigen Gezelte das Licht auf.
NOVALIS

Delante, lejos, se extienden, juntos, seis edificios
de cuatro plantas, con amplias ventanas repartidas
a intervalos regulares a lo largo del muro,
blanco y continuo, que cierra el horizonte
a más de media altura y deja entrever apenas
las siluetas difusas de bloques más elevados
al fondo, contra el cielo cerrado y los largos atajos
desiertos que lo limitan. Las ventanas iluminadas
parecen una serie de ojos esparcidos y remotos,
y obligan a pensar en vidas separadas,
pared tras pared, en gente que dispone la mesa,
sigue los noticiarios o habla por teléfono,
ajena al frío y a la oscuridad por todas partes,
probablemente cansada.
Sombras imaginadas dentro de círculos de luz demasiado distantes.

Afuera, las farolas de las calles no iluminan a nadie.
El espacio es el palacio de unos dioses que no lo habitan,
poblado por hileras de árboles en simetría de troncos
abiertos hacia arriba en una confusión de ramas
que se estiran y tejen delirantes telarañas
para atrapar al ágil pájaro del viento.
Arriba, los albos espectros de las gaviotas
chillan imprecaciones que no serán atendidas,
como almas o manchas que se elevan para que las olvidemos.
Chispazos que crepitan fuera de un tiempo suspendido.

El silencio, entonces, se extiende como un sudario, opaco y denso,
entre nubes metálicas, y no atraviesa los cristales.
El frío lo aquieta todo, los enfermos duermen
y la misma angustia tiene una densidad difuminada,
vista hacia adentro,
mientras la noche se impone, en la ciudad inmóvil.

Enric Sòria (Arqueologia, 2012)
(Versión de Pedro Casas Serra)

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