dijous,
abril
CARUSO
….Va
ser excessiu, veure-li els ulls plorosos, verds,
més
àvids que la xafogor fatal
del
vespre a la badia de Sorrento.
Malalt
i tot, cansat, la gola destrossada,
va
demanar que li duguessin el piano
a
la terrassa i va cantar només per ella,
amb
fons de mar i llums petits, com a les nits
de
Nova York i de Manaus,
les
nits de l'èxit i del mite, ja llunyanes.
Cantava
i s'esgranava tot cantant
amb
un registre antic, d'última llum del dia.
La
veu, però, sonà potent com als cafès, de jove,
com
a les sales de concerts de tot el món...
La
recollia la badia, s'enfilava
I
tant se val si ja ho havia dit abans
o
si potser no hi tornaria;
final
magnífic, sostingut,
amb
una lluna blanca com l'anhel dels dits
entre
els cabells fosquíssims d'ella
i
en l'abraçada la ressaca obscura
d'aquella
mar que els bategava als peus,
amb
mariners drets a coberta de les barques,
els
ulls falcats en la parella que es besava
prop
d'un piano, a dalt de la terrassa,
allà
mateix d'on provenia l'eco net
i
memorable que els havia fet callar,
el
pol magnètic que els arrossegava
com
peixos fora d'aigua, estranys i fascinats.
Jaume Subirana (Final de festa, 1989)
jueves, abril
CARUSO
….Fue
demasiado, verle los ojos llorosos, verdes,
más ávidos que el
bochorno fatal
del anochecer en la
bahía de Sorrento.
Estando enfermo,
cansado, la garganta destrozada,
pidió que le llevaran
el piano
a la terraza y cantó
solo para ella,
con fondo de mar y
luces pequeñas, como en las noches
de Nueva York y de
Manaos,
las noches de éxito y
de mito, ya lejanas.
Cantaba y se desgranaba
mientras cantaba
con un registro
antiguo, de última luz del día.
Pero la voz, sonó
potente como en los cafés, de joven,
como en las salas de
concierto de todo el mundo...
La recogía la bahía,
se alzaba
como la lengua de una
víbora: “Te amo tanto.”
Y no importa si lo
había dicho antes
o si quizá no
volvería;
final magnífico,
sostenido,
con una luna blanca
como el anhelo de los dedos
entre los cabellos
oscurísimos de ella
y en el abrazo la
resaca oscura
de aquel mar que les
latía a los pies,
con marineros de pie en
la cubierta de las barcas,
los ojos fijos en la
pareja que se besaba
junto a un piano, sobre
la terraza,
allí desde donde venía
el eco limpio
y memorable que los
había hecho callar,
el polo magnético que
los arrastraba
como peces fuera del
agua, extraños y fascinados.
Jaume Subirana (Final de festa, 1989)
(Versión de Pedro Casas Serra)
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